El trasllat de l’estació d’autobusos la portarà a Mas Iglesias

per: Jordi Olària Gras

Una de les cinc fases de la reforma del Carrilet ha d’implicar el trasllat de l’estació d’autobusos al carrer de Jaume Vidal i Alcover

La transformació de la zona del Carrilet servirà per fer efectiu el trasllat l’estació d’autobusos, renovar el mercat, sumar-hi seveis municipals i habitatge i una zona verda. Així ho ha anunciat aquest dimarts el govern de Reus amb la presentació pública de l’avantprojecte de reforma urbanística.

A grans trets manté el rumb marcat durant el mandat passat, però incorpora un canvi substancial: el trasllat de l’estació d’autobusos. Deixarà la seva ubicació actual per instal·lar-se a la vorera del Parc de Mas Iglesias que dona al carrer de Jaume Vidal i Alcover. És a dir, entre el parc i la calçada per on ara circulen els cotxes.

El trasllat de l’estació d’autobusos ha de crear un “pol intermodal”

De fet, es preveu que hi continuïn circulant, tot i que també ha de ser el vial per on entri el tramvia a la ciutat de Reus. El trasllat de l’estació d’autobusos l’acosta a la futura estació de Bellissens i a la parada que es preveu que hi tingui el tramvia del Camp de Tarragona. El director Serveis Territorials de Territori de la Generalitat de Catalunya, Xavier Villacampa, assegura que “des de la perspectiva de la mobilitat sostenible es configurarà un pol intermodal”.

Trasllat de l'estació d'autobusos de Reus
L’estació s’ha de traslladar entre el Parc de Mas Iglesias i el carrer de Jaume Vidal i Alcover

Aquest pol estarà format “per la futura estació de Bellissens, el tramvia i la mateixa estació d’autobusos, i cal afegir encara la connexió a peu entre aquests nodes i la disponibilitat d’estacions de la Ganxeta“. L’estació d’autobusos depèn de la Generalitat, amb qui l’Ajuntament de Reus ha subratllat repetidament que s’ha treballat braç a braç, especialment durant els darrers deu mesos.

Trasllat de l'estació d'autobusos de Reus
El nivell semisoterrat ha de quedar tapat per elements de vegetació

La futura estació estarà semisoterrada, i els vianants podran creuar-la per sobre fins al carrer de Montserrat Roig, mentre que els autobusos circularan per un nivell inferior que, tot i quedar descobert, també quedarà força tapat per vegetació per reduir-ne l’impacte visual. Aquesta nova estació i el trasllat en si de l’actual constitueixen les fases tres i cinc del projecte.

TramCamp a Reus
L’entrada del tramvia ha de culminar la reforma de la mobilitat de la zona

L’actual estació es convertirà en una zona verda amb dos edificis

Les fases dos i tres fan referència als usos de l’espai després del trasllat de l’estació d’autobusos. Es convertirà en una zona verda i acollirà també dos edificis amb equipaments municipals i serveis encara per concretar. La zona verda ha de servir de frontissa amb el Parc de Mas Iglesias, actuant també per pacificar —sense treure carrils de circulació— l’avinguda del President Macià.

Reforma del Carrilet
Plànol de l’àmbit d’actuació, des de l’avinguda del Carrilet fins a Mas Iglesias

Pel que fa als edificis, n’hi haurà un que s’anomenarà Pèrgola i s’ubicarà a la zona on hi ha les andanes que donen a l’avinguda de Jaume I i ha d’acollir “equipaments de benvinguda” per als visitants que arribi per aquesta entrada de la ciutat. El segon, més alt i amb la voluntat que es converteixi en una icona de l’entrada sud de Reus, portarà per nom Beldevere. Serà l’edifici que acollirà usos d’habitatge dotacional que encara no s’han concretat.

Reforma del Carrilet
A l’esquerra, l’edifici Pèrgola, amb el Beldevere a la dreta i el futur mercat al fons

El Mercat del Carrilet acollirà, també, altres usos

Pel que fa al Mercat del Carrilet, serà la primera fase de la reforma i s’hi planteja un nou edifici. La venda de producte fresc es farà en un nivell inferior, però amb visibilitat des del carrer, i amb la previsió que s’hi habilitin tantes parades com té ara. L’alcaldessa de Reus, Sandra Guaita, assegura que “la voluntat és que englobi no tan sols l’activitat del mercat, que també, sinó que tinguem serveis municipals a dins, per garantir que hi hagi activitat i vida, i mobilitat de ciutadans i ciutadanes”.

Mercat del Carrilet
El futur mercat ocuparà el nivell inferior de l’edifici

Tot plegat ha de suposar un punt d’inflexió per a tota l’àrea d’influència d’aquesta zona, segons subratlla la regidora d’Urbanisme de l’Ajuntament de Reus, Marina Berasategui. Apunta que la reforma de la zona “té tres eixos importantíssims, ha de ser una zona d’influència de la ciutat, d’impacte directe per a la gent que viu al barri i d’impacte territorial”.

Edifici del futur Mercat del Carrilet
Plànol de l’avantprojecte del futur Mercat del Carrilet

Els projectes inicials, previstos per al 2026 amb 870.000 euros

El pròxim pas és la modificació urbanística necessària per al trasllat de l’estació d’autobusos, un tràmit en el qual intervé la Generalitat i, per tant, dependrà de la constitució del nou Govern. En paral·lel es podrà licitar la redacció del projecte bàsic de l’edifici del mercat, que necessitarà, encara, la redacció d’un projecte executiu.

Per a aquestes dues licitacions es preveu un pressupost d’uns 870.000 euros durant el 2025. Quan es tinguin aquests projectes, a principis del 2026, se sabrà el pressupost i el calendari d’aquesta primera actuació de les cinc previstes.

AGENDA

RELACIONATS