A partir de l’1 de juliol, quan acabi la gratuïtat, l’abonament mensual de Reus a Barcelona costarà uns 75 euros
A partir de l’1 de juliol, les bonificacions dels trens regionals s’incrementaran fins a un 60%. Així ho ha confirmat la consellera de Territori, Sílvia Paneque durant una sessió de control del Govern al Parlament aquest dimecres. Això vol dir que mentre que els usuaris de Rodalies pagaran una tarifa plana de 20 euros al mes, els usuaris de Regionals del sud de Catalunya pagaran per al seu abonament mensual entre 45 i 105 euros, en funció dels kilòmetres que recorrin per anar fins a Barcelona.
En el cas de Reus, la tarifa serà d’uns 75 euros. Una quantitat que pujaria fins vora els 190 euros sense aquesta bonificació. La mesura s’ha pres, segons ha indicat Paneque, després de constatar un greuge entre les tarifes dels usuaris de Regionals i els de Rodalies a partir del mes de juliol i per donar resposta a les reinvindicacions de les plataformes d’usuaris del corredor sud. Pel que fa als usuaris d’Avant, el tren d’alta velocitat, tindrà bonificacions del 50%.
L’1 de gener de 2026 es replantejaran les tarifes
Aquest nou sistema de bonificacions es mantindrà així fins a l’1 de gener de 2026. A partir d’aquell dia es replantejaran les tarifes. L’opció més probable és la implantació d’un bitllet de transport públic unificat per tot l’Estat espanyol. El Ministeri de Transports ja està treballant amb les comunitats autònomes per integrar sota una mateixa tarifa tots els trens, autobusos i metros amb un sol pagament.
Les plataformes d’usuaris no estan d’acord amb els preus
Una notícia que no ha estat gens ben rebuda per part de les plataformes d’usuaris per diversos motius. Des de Dignitat a les vies assenyalen que aquestes noves tarifes no s’ajusten a la realitat, i que la diferència de preu és molt gran tenint en compte que es tracta del mateix tipus de viatgers. “No té sentit que un usuari de Reus pagui quatre vegades més que un de Rodalies”, explica Ana Gómez, portaveu de la Plataforma Dignitat a les vies.
A banda, apunten que tot i que el trajecte és més llarg, els usuaris de Rodalies poden viatjar lliurement sense indicar el destí i, en canvi, els de Regional han de seleccionar de punt a punt el trajecte. Assenyalen també que la informació es dona amb comptagotes i que els ha molestat haver-se assabentat per la premsa d’una qüestió que fa temps que pregunten.