Així ho indica el mapa de risc a la xarxa viària de les comarques de Tarragona entre 2021 i 2023
El RACC i el Servei Català de Trànsit han donat a conèixer una nova edició el mapa de risc a la xarxa viària de les comarques de Tarragona, de titularitat de l’Estat, de la Generalitat de Catalunya i de la Diputació de Tarragona. L’estudi segueix la metodologia iRAP, que analitza l’accidentalitat en un període de temps de 3 anys, en aquesta ocasió entre 2021 i 2023. Concretament, s’estudien duen variables: el risc d’accidentalitat (tenint en compte la quantitat de vehicles que hi circulen) i la concentració d’accidents.
En total, s’han analitzat 1.212,5 quilòmetres de carreteres urbanes i interurbanes de la demarcació de Tarragona, que representen un 44% del total de la xarxa i on s‘han concentrat el 74% dels accidents amb morts i ferits greus.
Els accidents greus o mortals, a l’alça
“En el trienni 2021-2023, els accidents greus i mortals han augmentat un 7,4% respecte al trienni 2020-2022″, ha remarcat Cristian Bardají, director de l’Àrea de Mobilitat del RACC. Bardají ha afegit que “la mobilitat també ha crescut, però s’ha de tenir en compte que durant el 2020 i el 2021 encara hi havia restriccions a causa de la COVID-19″.
Si ens fixem en el risc d’accidentalitat, un 11% de la xarxa viària presenta un risc ‘alt’ i ‘molt alt’ de patir un xoc. Ara bé, el tram de la T-314 entre Cambrils i Reus és el que té l’índex més alt de patir un accident greu o mortal. En segona posició, es troba el tram de la TP-7225 entre Reus i El Morell.
Per segon any consecutiu, el tram que acumula més accidentalitat a les comarques tarragonines, sense tenir en compte el trànsit que hi passa, es troba a la T-11 entre l’encreuament de la N-240A a la variant de Reus i l’encreuament de l’N-340A a Tarragona.
Els camions, en el punt de mira
Pel que fa a l’AP-7, aquesta conté 3 dels 10 trams amb més accidents de vehicles pesants de les carreteres de la demarcació de Tarragona. De fet, els camions estan involucrats en la meitat dels accidents greus, tot i que només representen el 25% del trànsit total.
L’auditoria també contempla els incidents amb motos i ciclomotors. Concretament, l’estudi recull que un 32% de tots els accidents amb morts i ferits greus hi ha estat implicada, com a mínim, una moto o un ciclomotor, encara que només suposen un 3,9% de la mobilitat global en carretera.
Amb aquestes dades sobre la taula, el Servei Català de Trànsit impulsarà accions per reduir aquesta sinistralitat a les vies tarragonines i catalanes. Segons ha apuntat Ramon Lamiel, director del Servei Català de Trànsit, “es faran actuacions de separació clara dels dos sentits de la marxa, així com reforçar les línies contínues, doblar-les i fresar-les”. A més, també s’estudiarà instal·lar sistemes de velocitat variable i controls amb tecnologia integrada que detectaran el pes i l’estat de les rodes dels camions, entre altres factors, tot plegat l’objectiu de disminuir l’índex d’accidentalitat.
Tot i que aquestes són xifres molt elevades, en l’estudi s’exposa que aquest any, 155 quilòmetres dels més de 1.200 analitzats tenen un risc zero d’accidentalitat.