Malgrat que la xifra impacta, els Mossos d’Esquadra insisteixen que, en tractar-se d’una via d’alta capacitat, no és una dada preocupant
La velocitat és un component a tenir en compte quan s’analitza l’accidentalitat d’una via. La T-11, entre Reus i Tarragona, veu circular milers de cotxes cada dia i alguns d’ells, encara avui dia, no respecten el límit de velocitat establert als 100 quilòmetres per hora. És a dir, correm massa en els trajectes que més coneixem i que fem habitualment. Un equip de Canal Reus ha pogut viure des de dins un dispositiu de control de la velocitat, amb un radar fix, en què s’han registrat 18 multes en 45 minuts. El gran mal de la societat actual? L’estrès.
El dispositiu
Els dispositius de control de la velocitat dels Mossos d’Esquadra poden tenir moltes formes. En aquest cas, és un dimecres d’octubre, són les 9 h del matí, i ens trobem a la T-11, entre Reus i Tarragona. S’ha disposat un radar fix, un trípode, a l’altura del Mercat del Camp en direcció a Tarragona, que detecta els vehicles que circulen per sobre de la velocitat màxima de la via: en aquest cas, per sobre dels 100 quilòmetres per hora.
L’operador de radar, que es troba dins d’un cotxe a prop del trípode, rep un avís quan algun vehicle sobrepassa el límit. És llavors quan es comunica amb la patrulla situada a la rotonda de les Gavarres, a qui indica marca, model, color i matrícula del cotxe infractor, com també la velocitat a què anava, per tal que es pugui aturar el vehicle i notificar el conductor de la infracció comesa.
El sergent de l’Oficina Tècnica de l’Àrea Regional de Trànsit del Camp de Tarragona, Josep Valencià Martínez, explica a Canal Reus que “aquest mètode permet que l’acció tingui una reacció al mateix moment”. La patrulla identifica la persona que ha comès la infracció i duu a terme una inspecció del conductor i del vehicle. A banda, li ofereix abonar l’import de la multa al moment.
Un minut pot canviar-te la vida
La T-11 és una via d’alta capacitat. Això vol dir que són moltes les persones que l’utilitzen cada dia per anar a la feina, a portar els fills a l’escola o a socialitzar. Moments en què, tal com exposa el sergent Valencià, l’excés de velocitat està present “amb un fals objectiu de guanyar un temps que s’ha perdut o que ja no es té i que es creu que es pot guanyar a la carretera”.
“Aquest minut que el conductor guanya excedint la velocitat de la via, és el mateix minut que li pot costar perdre la vida”, diu el sergent Valencià. I és que està provat que les persones correm quan circulem per les carreteres que més coneixem o fem anar.
La velocitat hi és, però la conscienciació també
Així, la velocitat d’un vehicle pot ser decisiva en cas d’accident. A la T-11, un matí de dimecres d’octubre, es registren 18 multes en 45 minuts. Per molt que 6 multes cada 15 minuts en una via d’alta capacitat puguin no ser alarmants, no deixen de ser 6 situacions de risc d’accident en només 15 minuts. És per això que es duen a terme controls aleatoris en vies d’alta accidentalitat.
El canvi està dins de cada conductor i conductora i, en aquest sentit, els Mossos d’Esquadra asseguren que, amb el pas dels anys, la conscienciació dels conductors ha crescut, com també la seguretat dels vehicles.