Es tracta d’un espai pensat per facilitar la incorporació lingüística i social de l’alumnat nouvingut
L’Institut Gabriel Ferrater de Reus s’ha convertit en el primer centre del Baix Camp a disposar d’una aula d’acollida intensiva per a l’alumnat nouvingut. L’espai neix amb una doble funció: facilitar l’aprenentatge del català i oferir suport emocional a joves que arriben al centre en situacions molt diverses.
Les tutores responsables, la Rut Gaya i l’Odette Torrente, expliquen a Canal Reus que l’aula és «un lloc on rebem els alumnes nouvinguts i els donem suport emocional i les eines perquè puguin aprendre la llengua catalana de manera intensiva«. La majoria dels estudiants tenen 15 o 16 anys i s’incorporen tard a l’ESO, fet que accelera la necessitat d’adquirir competències lingüístiques bàsiques: «Són alumnes de quart d’ESO que ja no tenen un recorregut dins de l’ESO i llavors s’han d’espavilar una mica».
Un espai segur per a vivències difícils
Més enllà de l’aprenentatge de llengua, el centre posa el focus en l’acompanyament personal: «Se’ls ha de fer un suport emocional perquè molts porten una motxilla molt pesada i unes vivències bastant difícils». Per això, l’aula s’ha concebut com «un espai segur per a ells, on se sentin molt còmodes per anar-se deixant anar» i on puguin aprendre «sense que se’ls faci feixuc» i, alhora, gaudir «d’un moment de desconnexió».
Aprenentatges pràctics per a la vida quotidiana
Els alumnes no arriben tots alhora, sinó progressivament, i això obliga les docents a adaptar-se «al ritme de treball de cada un«. L’aprenentatge comença sempre des del més bàsic: «Sempre comencem per presentar-se, explicar d’on són i anar fent vocabulari molt a poc a poc«. A partir d’aquí, es treballen continguts que els ajudin a gestionar situacions quotidianes: «Temes que nosaltres considerem importants perquè es puguin adaptar tant a la vida de l’institut com a fora: que puguin anar a comprar, puguin preguntar el que necessitin…«.
La diversitat lingüística és un dels reptes principals: «Bàsicament, són alumnes de llengües no romàniques i tenen la dificultat que la seva llengua és molt diferent de la nostra«. Tot i que molts ja han après anglès o castellà abans d’arribar, les diferències d’alfabet sovint compliquen el procés.
Els mateixos estudiants descriuen l’aula com un espai d’oportunitat i acolliment. La Victoria, arribada de Veneçuela, explica: «Jo em dic Victoria, soc de Venezuela, m’agrada molt parlar català i m’agrada molt estar en l’aula d’acollida«. La Mariama, del Senegal, afegeix: «No parlo bé català, però parlo francès i soc aquí per aprendre català«.
Amb aquesta nova aula, l’Institut Gabriel Ferrater fa un pas endavant en la integració i el suport a l’alumnat nouvingut, i esdevé un referent comarcal en l’acollida educativa.