El català a Reus no s’atura durant l’estiu

per: Mireia Jansà Mata

S’han organitzat diversos cursos i activitats des del Centre de Normalització Lingüística i l’Ajuntament de Reus

Enguany a Reus creix l’oferta de formació en català a l’estiu, per tal de facilitar-ne la pràctica a persones que no el parlen habitualment. En concret,s’han organitzat grups de conversa a través de la Regidoria de Cultura i Política Lingüística de Reus. Per altra banda, el Centre de Normalització Lingüística de Reus posarà en marxa diversos cursos intensius de català així com l’activitat Fem pinya, fem llengua, unes tertúlies amb el programa Voluntariat per la llengua i la Colla dels Xiquets de Reus.

El CNL no s’atura a l’estiu

Concretament, el Centre de Normalització Lingüística de Reus (CNL), organitza onze cursos intensius al juliol, de dilluns a dijous en horari de matí. Seran de nivell Inicial, Bàsic 1 i Bàsic 2 i es faran al Mas Vilanova, seu del CNL, i també als centres cívics del Carme, Gregal i Mestral. En aquest cas, la inscripció es farà els dies 30 de juny i 1 de juliol, des de www.cpnl.cat/inscripcions o presencialment al CNL els mateixos dies de 9 a 13 h.

El programa Voluntariat per la llengua (VxL) tampoc no s’atura a l’estiu i enguany, com a novetat, ofereix a les parelles lingüístiques les tertúlies Fem pinya, fem llengua que es faran cada dimarts al bar 3de9, a partir del 7 de juliol, dinamitzades per voluntaris dels Xiquets de Reus. En acabar, els assistents que ho vulguin es podran quedar a l’assaig casteller de la colla. Per participar en el VxL cal inscriure’s a vxl.cat.

Des del CNL també es vol recordar a les entitats sense ànim de lucre, i als municipis de menys de 17.500 habitants, que el  Departament de Política Lingüística ha tornat a obrir una línia de subvencions del 100% del cost per oferir cursos de català de nivell A1 o A2 per a no catalanoparlants adults entre setembre de 2026 i juny de 2027. L’objectiu és descentralitzar l’ensenyament del català i fer-lo més accessible a tota la ciutadania.

L’Ajuntament també impulsa el català durant l’estiu

Per la seva banda, la Regidoria de Cultura i Política Lingüística organitza tres grups de conversa adreçats a persones a partir de 16 anys que ja saben parlar una mica en català (aproximadament un A2 assolit), però que necessiten practicar-lo i guanyar fluïdesa en aquesta llengua.

Els grups de conversa es faran en diferents punts de la ciutat. Els dijous de juliol, de 17.30 a 19 h, al Centre Cívic Llevant; els dimarts de juliol, de 19 a 20.30 h, al Centre Cívic Migjorn, i els dimecres de juliol i agost, de 18 a 19.30 h, a la Biblioteca Pere Anguera. L’activitat és gratuïta, però cal inscripció prèvia. Les persones interessades han d’enviar un correu  electrònic a politicalinguistica@reus.cat i en el missatge han d’indicar nom i cognoms, a més de telèfon de contacte, i a l’assumpte hi ha de constar quina de les tres opcions escullen.

Aquest increment d’oferta formativa s’ha de situar en el context del Pla municipal d’impuls al català, que s’està desenvolupant en el marc del Pacte Nacional per la Llengua, al qual l’Ajuntament de Reus es va adherir l’octubre de 2025. També, en el cas de la zona Sud de Reus, es compta amb el finançament del Pla de Barris i Viles de Catalunya 2025-2029.

A més d’aquests 3 tres grups de conversa, la Biblioteca Pere Anguera també ofereix gratuïtament durant tot l’estiu el programa Fem-ho fàcil, pensat per a persones que no saben gens de català, que introdueix la llengua a partir de llibres il·lustrats. Aquestes sessions es faran en dilluns, de 18 a 19 h. Cal adreçar-se al taulell de la biblioteca per apuntar-s’hi.

RELACIONATS