Les motos estan implicades en gairebé la meitat dels accidents mortals i greus, tot i que només representen un 3,2 % de la mobilitat global en carretera
El RACC ha presentat la 24a edició del mapa de risc de la xarxa viària catalana, que analitza l’accidentalitat a les carreteres catalanes. L’estudi conclou que la carretera T-314 entre Cambrils i Reus, coneguda com la carretera del Parc Samà, ha estat el tram amb un índex de perillositat més alt de Catalunya al trienni 2022-2024, prenent el relleu de la BP-1417, a l’Arrabassada, a Barcelona.
La T-314, la carretera més perillosa de Catalunya
En aquest període, els accidents greus i mortals han augmentat un 4,97%, mentre que la mobilitat global en carretera s’ha incrementat un 4,50%. Com a conseqüència, l’índex de risc ha pujat un 0,44% al conjunt de la xarxa viària analitzada respecte a l’edició anterior de l’informe, que avaluava el trienni 2021-2023.
Les carreteres convencionals, amb un sol carril per sentit, acumulen la totalitat dels trams amb índex de risc “molt alt”, “alt” i “mitjà”. Els quilòmetres de risc “alt” i “molt alt” representen el 26% de la xarxa, dos punts més que en el trienni anterior. En aquest sentit, Tarragona ha augmentat els quilòmetres amb risc “alt” i “molt alt”, d’un 11% a un 21%. D’altra banda, el tram amb més concentració d’accidents de vehicles pesants es troba a l’N-340, a la variant de Torredembarra.
Augment del risc a les carreteres convencionals
Encara que, a Catalunya, els accidents de trànsit s’han reduït en les últimes dues dècades, les dades de sinistralitat de 2025 presenten una evolució negativa respecte a les de 2024. Ara bé, el document també constata una reducció en relació amb les xifres de 2019. Amb tot, els indicadors continuen posant de manifest la necessitat de millorar la seguretat de les carreteres per reduir la sinistralitat a casa nostra.
La presència de motoristes en els accidents mortals i amb ferits greus ha estat encara més elevada que en el trienni 2022 – 2024. De fet, en el 47% de tots els accidents de trànsit d’aquest tipus hi ha hagut com a mínim una moto o ciclomotor involucrats, malgrat que representen només un 3,2% de la mobilitat global en carretera a Catalunya. En el cas dels accidents mortals, les motos han estat implicades en el 36% del total de sinistres.
L’abast de l’estudi iRAP
L’estudi iRAP es publica cada any a Catalunya des del 2002 i analitza més de 6.300 km de carreteres interurbanes de titularitat del Ministeri, de la Generalitat i de les Diputacions, on es concentra el 93% de la mobilitat del territori i on tenen lloc el 79% dels accidents amb ferits greus i víctimes mortals.