L’Ajuntament de Reus multiplica per 13 les denúncies contra els qui deixen les escombraries fora del contenidor

per: Redacció
escombraries

L’Ajuntament de Reus ha multiplicat per 12,9 el nombre de denúncies que imposa la Guàrdia Urbana contra comportaments incívics de la ciutadania amb les escombraries i que acaben embrutant la via pública i perjudiquen la imatge de la ciutat. L’augment de les denúncies s’emmarca en la campanya de sensibilització que té en marxa el consistori contra els incívics que llencen les deixalles fora dels contenidors. Les dades corresponen a la comparació de les mitjanes mensuals de denúncies de 2024 i 2025 respecte a les de 2021, 2022 i 2023.

La campanya municipal busca acabar especialment amb dues pràctiques que embruten i donen mala imatge de la ciutat: deixar les bosses d’escombraries fora dels contenidors i abandonar residus voluminosos al carrer, sense fer ús del servei específic de recollida.

Aquestes pràctiques comporten un cost extra per a l’Ajuntament, que ha de realitzar serveis extraordinaris de recollida i neteja per a la correcta gestió de les deixalles. La suma dels quatre serveis que té l’Ajuntament tenen un cost extra de 895.000 euros.

La campanya té dues línies. Una, informativa, amb cartelleria a la via pública i missatges a través de les xarxes socials i els mitjans de comunicació, que reforça els missatges: Deixar la brossa o abandonar trastos al carrer o fora del contenidor és sancionable; i prou brossa fora del contenidor; i prou trastos al carrer.

Al seu torn, la Guàrdia Urbana desplega dispositius amb agents de paisà i drons per localitzar i denunciar els incívics en el moment que deixen les deixalles fora del contenidor.

L’Ordenança de Civisme preveu una sanció per deixar la brossa fora del contenidor és de fins a 600 euros. La sanció per deixar objectes, mobles i voluminosos fora de lloc és de fins a 750 euros, segons l’Ordenança sobre l’ús de les vies i els espais públics.

434 denúncies des de 2024
La Guàrdia Urbana ha aixecat un total de 434 actes des de gener de 2024 per diferents incompliments de l’Ordenança de Civisme en qüestions relacionades amb les escombraries: 245 durant tot el 2024 i 189 entre els mesos de gener a juliol de 2025.

Les dades suposen una mitjana de 23,3 actes al mes; 12,9 vegades més que la mitjana mensual d’1,81 dels anys 2021, 2022 i 2023, quan es van aixecar un total anual de 27, 16 i 23 actes, respectivament.

Per tipologia d’infraccions, les dades entre gener de 2024 i juliol de 2025 són:

  • Deixar les escombraries fora dels contenidors de recollida: 363.
  • Dipositar les escombraries als contenidors fora de l’horari establert per cada tipus de residu: 11.
  • Deixar o dipositar a via pública i fora dels espais autoritzats objectes, runes, terres o deixalles, sempre que aquest no sigui una infracció greu: 16.
  • Sostreure materials o elements dipositats en contenidors de recollida a la via pública quan aquest recapte pugui ser destinat a una posterior venda: 44.

Serveis de recollida i neteja extraordinaris per incivisme
L’Ajuntament té quatre serveis per fer front l’incivisme a l’hora de llençar la brossa:

  • Servei de prerecollida: Retira tots els residus acumulats al voltant de les illes de contenidors de recollida domiciliària, abans del pas dels camions recol·lectors, de manera que el servei de recollida no troba impediments per a procedir a la recollida automàtica dels contenidors. Cost anual de 235.000 euros.
  • Manteniment de l’estat de netedat: S’encarrega de retirar residus grans i dels petits voluminosos de la via pública i dels voltants dels contenidors, que pugui carregar el vehicle i també neteja taques puntuals que pugui trobar a la seva zona. Aquest servei es fa en horari de matí. El 40% de l’activitat es dedica a incivisme. Cost anual de 77.000 euros.
  • Repàs i buidat de les papereres i punts d’ubicacions dels contenidors: Recull i retira els residus abandonats al voltant dels contenidors, recollir qualsevol objecte o residu dipositat a la via pública i que pugui ser transportat per l’equip de neteja, i repassar i recollir les papereres que no es recullen en l’horari de matí. Aquest servei es fa en horari de tarda. Cost anual de 199.000 euros.
  • Recollida de voluminosos abandonats: Recull els residus voluminosos que la ciutadania abandona al carrer, així com el seu posterior transport fins a la planta de tractament de voluminosos de Reus i les deixalleries. Aquest servei es fa en horari de matí i de nit. Cost anual de 279.000 euros.

El cost total d’aquests quatre serveis amb dades de l’any 2023 va ser de 790.000 euros. Sumats els costos d’estructura, el benefici industrial i l’IVA, el cost total és de 895.000 euros.

Recollida de mobles i altres voluminosos
L’Ajuntament de Reus disposa des de l’any 2001 d’un servei de recollida de mobles i altres residus voluminosos. A través del formulari que hi ha a la pàgina web https://serveis.reus.cat/voluminosos/ o a través del 977010010, es pot sol·licitar el servei de recollida per desfer-se’n correctament.

Caldrà baixar el voluminós al costat del portal de casa (mai al costat del contenidor) en el moment indicat, i el servei passarà a recollir-lo gratuïtament. L’horari per deixar el voluminós és de dilluns a divendres, de 18:00 a 21:00 h, i s’ha de deixar el mateix dia que marqueu en la petició. El servei passarà a recollir-lo entre les 21:00 i les 6:00 h. L’hora màxima per demanar la recollida el mateix dia són les 21:00 h.

Els voluminosos són els residus que, per les seves dimensions, no es poden posar en els contenidors. S’han de tractar a la deixalleria, on es classifiquen segons el material que què es componen per tal portar-los als gestors més adients. Els residus denominats voluminosos són, per exemple, mobles i trastos vells, catifes, matalassos, electrodomèstics, persianes, etc.

RELACIONATS