Prioritat presenta noves al·legacions contra la MAT

per: Mireia Jansà Mata

L’entitat critica que es vulgui fer passar aquest projecte com a línia d’evacuació en comptes de transport d’energia així com la poca efectivitat del traçat, o el fet que la publicació dels informes sempre sigui en els mesos d’estiu, coincidint amb les vacances

L’agost de 2021 entitats ecologistes alertaven d’un nou projecte de Línia de Molta Alta Tensió que havia de portar energia de l’Aragó fins a Catalunya. El projecte, impulsat per l’empresa promotora Forestalia, vol creuar la demarcació de Tarragona fins a arribar al Baix Llobregat i des que va sortir publicat al BOE ara fa tres anys, ha rebut una allau de crítiques de nombroses entitats ecologistes, Consells Comarcals, la Diputació de Tarragona i inclús de la Generalitat de Catalunya.

Els darrers a reiterar el seu rebuig a la MAT ha estat l’associació Prioritat, i ho ha fet presentant al·legacions en el darrer tràmit que s’ha publicat al Butlletí Oficial de l’Estat, també durant el mes d’agost, i que correspon a la Modificació de l’Autorització Administrativa Prèvia i a Sol·licitud d’Autorització Administrativa de Construcció.

Una de les qüestions que destaquen des de Prioritat és que Forestalia, vol construir una línia de transport sota el nom d’una línia d’evacuació donat que la competència de transport és només de l’empresa pública Red Eléctrica Espanola mentre que les d’evacuació correspon a les privades. En aquest sentit, Joan Vaqué, president de Prioritat explica que “estan plantejant una Línia de Molta Alta Tensió privada, quan és una competència clarament pública”.

Des de l’entitat també consideren que es tracta d’una instal·lació sobredimensionada, tenint en compte que per la demarcació ja hi passen dues línies de Molta Alta Tensió públiques. A més, expliquen que aquest projecte va en contra dels valors de la transició energètica com la proximitat i la descentralització i que tal com està projectada divideix per la meitat tota la demarcació de Tarragona.

Imatge publicada per l’associació Prioritat

En aquest sentit, consideren que el traçat seria més eficient si la línia seguis el transcurs de les carreteres nacionals o les línies de tren per ser zones ja degradades, però el que defensen més fermament és l’opció de “repensar les línies MAT públiques ja existents” i que “en cap cas, es fes a través d’una empresa privada”.

El Priorat es posa les piles per a la transició energètica

A la comarca del Priorat s’està realitzant actualment un Pla de Transició Energètica on s’ha estudiat, poble per poble, l’energia que es consumeix, la que necessita i la que produeix. Tot plegat s’ha fet a través del Consell Comarcal, que seguint els criteris del decret Llei 16/2019, de 26 de novembre, de mesures urgents per a l’emergència climàtica i l’impuls a les energies renovables, s’ha determinat que actualment “el Priorat produeix més energia de la que gasta” amb el parc eòlic ubicat a Falset.

Què opinarà el nou Govern de la Generalitat de la MAT?

Qui pot aturar el projecte de la MAT Clúster Begues és la Generalitat de Catalunya. En aquest sentit, el departament d’Acció Climàtica ja va emetre un informe desfavorable de la Declaració d’Impacte Mediambiental sobre la MAT el juliol del 2023. Amb el canvi de Govern, però, tant Prioritat com altres entitats ecologistes detractores del projecte, tenen el dubte si l’administració catalana si seguirà oposant.

AGENDA

15 de Setembre

RELACIONATS