Últimes notícies:

Neix la Unitat d’Investigació d’Accidents de la Guàrdia Urbana de Reus

per: Paula Jansà

L’objectiu és agilitzar la tramitació dels casos en els quals hi ha ferits greus o morts, sovint complexes de resoldre

La Unitat d’Investigació d’Accidents de la Guàrdia Urbana de Reus és la divisió més nova del cos policial local. Fa poc més de mig any que existeix i es dedica específicament a aquest àmbit en diversos fronts. L’objectiu és “potenciar la tramitació d’accidents pel que fa als atestats i la reconstrucció dels sinistres viaris, per tal d’adreçar-los al jutjat de la forma més acurada possible”.

Així ho explica el cap d’aquesta Unitat d’Investigació d’Accidents de Trànsit de la Guàrdia Urbana, que ha preferit no donar el seu nom per a l’elaboració del reportatge. Exposa que actuen en situacions “on hi ha moltes persones implicades”. Concretament, s’activa en accidents amb requisits concrets, com que s’hi hagin produït lesions de gravetat o víctimes mortals, o que hagin estat motivats per imprudències greus o menys greu.

“Des de la creació de la unitat s’han treballat 6 casos i ens hem adonat que era important la creació d’aquesta unitat”, assegura l’agent al càrrec. “De cara a la ciutadania els donem un servei que entenem nosaltres que és de més qualitat”, aclareix. Per una banda, la funció de la Unitat d’Investigació d’Accidents de Trànsit de la Guàrida Urbana és esclarir les circumstàncies dels accidents en qüestió, una feina que fan basant-se en eines informàtiques.

Les proves in situ, punt de partida per a la investigació d’accidents a la Guàrdia Urbana

A partir dels paràmetres que troben al lloc dels fets, els models d’enginyeria plantegen condicionants, com la velocitat que portava un cotxe en funció de la marca de frenada que pot haver deixat, per exemple. A través dels models homologats, indicis com aquests permeten determinar una forquilla de la velocitat mínima i màxima a la qual viatjava un vehicle en el moment de veure’s implicat en un accident.

Altres marques visuals poden servir, amb el mateix procediment, per determinar què ha passat en un xoc on hi hagi vehicles bolcats o sinistrats. D’aquesta manera aborden, també, les possibles conductes delictives que evidencia l’accident.

Aquestes anàlisis es fan “de manera coordinada amb les patrulles que han intervingut el lloc dels fets, i es traspassa la informació per iniciar la investigació i la reconstrucció de l’accident mitjançant la instrucció d’un atestat o la redacció d’un informe tècnic”. Tot plegat s’acaba derivant als jutjats en cas que hi hagi indicis d’actuacions irregulars o delictives.

La Unitat d’Investigació d’Accidents de la Guàrdia Urbana, el llegat d’un membre del cos

La investigació també sol implicar consultar les càmeres de seguretat de la zona, sobretot les públiques, com les que instal·la el mateix Ajuntament, però també aquelles de propietaris privats, com poden ser els negocis. L’objectiu és obtenir informació addicional i tan veraç com sigui possible dels fets.

La unitat també disposa d’un sistema d’atenció a les víctimes d’accidents de trànsit, que en fa un seguiment que també s’estén a les famílies, sobretot en els casos de víctimes mortals. El cap de la unitat aclareix que “intentem assessorar-los jurídicament i que tinguin persones de referència per a l’ajut psicològic”.

La Unitat d’Investigació d’Accidents de Trànsit de la Guàrdia Urbana va aparèixer després de la mort d’un agent “que era un referent en aquesta matèria, no només pel que fa al nostre cos policial, sinó també a altres cossos”. El cap de la unitat admet que “la manca d’aquesta persona ens va portar a pensar que havíem de potenciar altres agents especialitzats per poder fer una tasca tan acurada com fos possible”.

AGENDA

RELACIONATS