Dues obres diferents implicaran encara més modificacions a la mobilitat per anar en tren a Barcelona
El tall de vies a Roda de Berà fa dos mesos que complica anar en tren a Barcelona. L’estació de Sant Vicenç de Calders s’ha convertit en un pol logístic per als trajectes en tren entre el Camp de Tarragona i la capital catalana. Les obres han provocat que la majoria dels recorreguts es facin en autobús fins a l’estació del Penedès, una dinàmica que encara tornarà a canviar durant quatre caps de setmana entre el gener i el març.
Noves modificacions al pla de mobilitat per anar en tren a Barcelona
A l’estació de Sant Vicenç de Calders s’han de fer obres relacionades amb el corredor del Mediterrani i el pol logístic es traslladarà a Cunit els caps de setmana del 25 i 26 de gener, de l’1 i el 2 i el 8 i 9 de febrer i de l’1 i 2 de març. El director de Rodalies Catalunya, Antonio Carmona, explica que “les diferents destinacions que tenim a Sant Vicenç es replicaran a Cunit, que es convertirà en aquest hub ferroviari durant quatre caps de setmana”.
És a dir, els autobusos que a hores d’ara surten des de Reus, Cambrils, Tarragona o Vila-seca, per posar alguns exemples, deixaran de fer parada a Sant Vicenç i la faran a Cunit, on es podrà agafar el tren a Barcelona. El que deixarà de funcionar és la connexió entre Reus i Barcelona que avui en dia es pot fer a través de la Plana i Picamoixons.
Carmona explica que “com que estarà tallada la circulació entre la Plana i Sant Vicenç de Calders, des de Cunit els viatgers que vagin a Valls, Roda de Berà o Salomó tindran aquest servei alternatiu per carretera”. Els quatre caps de setmana afectats, per tant, des de Reus només es podrà anar a Barcelona agafant un autobús, sigui directe, sigui per anar fins a Cunit i agafar el tren allà.
Els trens a Barcelona, desviats per Vilafranca durant tres dies
A principis d’any hi haurà, encara, un segon canvi, que no coincidirà amb aquests quatre caps de setmana. Els dies 2, 3 i 4 de gener s’han de fer obres entre Gavà i Barcelona per a la connexió amb l’aeroport del Prat. Això suposarà que des del Camp de Tarragona es desviaran els trens regionals per Vilafranca, afegint 30 minuts a la durada del trajecte.
És a dir, que les línies que surten de les nostres comarques funcionaran des de Sant Vicenç de Calders com passa ara, però no circularan per Vilanova i la Geltrú i tota la costa, sinó que passaran per l’interior fins a Barcelona. Això afectarà les línies R13, R14, R15, R16 i R17.
L’excepció serà la línia R-2, que sí que sortirà de Sant Vicenç per Vilanova, però s’aturarà a Gavà. Allà s’haurà d’agafar un autobús que farà parada a Barcelona – Zona Universitària. Una afectació que serà puntual els dies 2, 3 i 4 de gener, segons la direcció de Rodalies, perquè són dies de baixa demanda.
Es manté el 3 de març com a data per acabar les obres de Roda de Berà
El pla ha d’acabar el 3 de març, data anunciada perquè acabin les obres que aquest dilluns s’ha ratificat. Ho ha fet el director de Rodalies, Antonio Carmona, en una trobada amb alcaldies dels municipis afectats pel tall.
Un d’aquests és el de Reus, des d’on es pot anar a Barcelona en autobús directe, o amb un autobús fins a Sant Vicenç de Calders per agafar el tren. Hi ha una tercera alternativa: la connexió ferroviària de la capital del Baix Camp amb la de Catalunya desviant-se per la Plana – Picamoixons abans d’arribar a Sant Vicenç i, amb el mateix tren a Barcelona . Una alternativa que, a hores d’ara, presenta mancances importants.
L’alcaldessa de Reus, Sandra Guaita, recorda que “era l’alternativa més factible per als usuaris, perquè no han de baixar del tren i era el millor per al servei, però és el servei que, probablement, funciona pitjor”, etziba. És per això que “hem traslladat al director de Rodalies que aquest servei s’ha de millorar i ens ha dit que són conscients que és una mancança que hi ha en aquest moment”.
Les plataformes d’usuaris denuncien problemes estructurals per anar en tren a Barcelona
No és l’únic aspecte de millora del Pla Alternatiu de Transport, sinó que les plataformes d’usuaris parlen de problemes estructurals. Un exemple és la Plataforma Dignitat a les Vies, que a través de la portaveu Anna Gómez, denuncia que “continuem tenint les reclamacions de sempre, que els trens no arriben”, sentencia.
“Hem registrat que, pràcticament des que va començar el tall, els quatre primers trens del dia arriben tard”, ha subratllat. De fet, insisteix que “hi ha reclamacions pràcticament a totes les estacions; quan he passat revista semblava la llista de la compra”, ha ironitzat Gómez en relació amb l’actual dispositiu de mobilitat per anar en tren a Barcelona.
La reclamació principal que fan des de la plataforma és que es millori la informació. De fet, asseguren que hi ha moments en els quals són els mateixos membres de la plataforma qui fan tasques d’informació perquè l’empresa assignada rep indicacions contradictòries per part d’Adif.