El Gaudí Centre i l’Institut Pere Mata incrementen el nombre de visitants durant el 2024

per: Redacció

Durant tot l’any 2024, l’estratègia comunicativa de Reus Promoció ha anat encaminada a convertir Reus en una destinació de referència de visita obligada en format ‘Day Trip’ -d’un dia de durada- però també com a ciutat d’escapada. En aquest sentit, s’han dut a terme accions promocionals, destacant, per la seva importància, la participació en diferents fires turístiques i especialitzades, promocions en diferents ciutats catalanes i de l’Estat, com poden ser, Fitur a Madrid, BTravel a Barcelona, les modernistes de Terrassa i Canet i les  especialitzades en producte gastronòmic com Madrid Fusión  o l’esdeveniment celebrat a l’hotel Emperador de Madrid, a l’abril, que va comptar amb la presència d’una gran quantitat d’influenciadors i mitjans de comunicació.

Per a la campanya d’estiu, es va  crear el lema “Tot a Reus”, on es va apostar per visibilitzar l’experiència completa de visita a la ciutat. Es va fer especial èmfasi en la promoció dels productes turístics de patrimoni obert i visitable, cultura tradicional, comerç, gastronomia i serveis. Així mateix, durant el darrer trimestre de l’any es va reforçar l’àmplia oferta cultural amb noves propostes i espais de visita, com ara les visites guiades al Teatre Fortuny i la Ruta de Comerços Històrics.

S’ha continuat treballant per consolidar esdeveniments propis com la Festa Modernista i altres esdeveniments culturals, gastronòmics, esportius i congressuals que han tingut lloc a la ciutat per promocionar-ne els atractius i captar nous visitants.

D’aquesta manera, Reus Promoció té actualment, una agenda anual estable d’activitats adreçades a diferents tipus de públics, que inclouen tot el patrimoni que es gestiona i que contribueix a la desestacionalització de la temporada turística. En aquest sentit, la regidora de Projecció de Ciutat, Noemí Llauradó, apunta que “bona part de les accions van encaminades a fer de Reus una destinació amb visitants durant tot l’any, fora dels períodes purament vacacionals, oferint una oferta cultural, gastronòmica i d’oci diversa i completa”.

Les polítiques de promoció dels atractius turístics de la ciutat, sumades a les accions de coordinació amb els diversos agents vinculats al sector turístic, han contribuït a l’increment de visitants als espais gestionats per l’Agència Reus Promoció.

Un cop analitzades les dades de visitants, s’observa una tendència a l’alça de visitants als principals espais: Gaudí Centre, Institut Pere Mata, i el manteniment dels visitants de l’Estació Enològica i de les diferents rutes turístiques.

Gaudí Centre

Un total de 48.484 persones han visitat el Gaudí Centre l’any 2024, de les quals un 65% són visitants individuals i un 35% visitants en grups. El volum total de visitants representa un increment del 12% respecte a l’any 2023.

Per procedències: Reus (6%), Catalunya (20%), resta de l’Estat (22%), internacional (52%), sent el visitant de l’àrea metropolitana de Barcelona, País Valencià i Madrid juntament amb els francesos els més nombrosos.

Analitzant les dades, un total de 31.563 persones han visitat el Gaudí Centre individualment, i això suposa un increment del 14% respecte a l’any anterior.

Aquest increment del públic individual ve donat bàsicament per l’augment del visitant de la demarcació de Barcelona (7%) i de Girona (12%). De la resta de l’estat, els visitants provenen majoritàriament del País Valencià (26%) i de la Comunitat de Madrid (6%) i pel que respecta als visitants internacionals, el visitant francès (21%) i alemany (19%). Les puntes de visitants individuals han estat sens dubte els mesos d’estiu, però també durant el període de final de la primavera i a l’inici de la tardor, complint la voluntat de ser una eina de desestacionalització turística de la ciutat.

Pel que respecta als grups organitzats, 16.921 persones han visitat l’equipament, a través d’una agència de viatge, grups escolars, associacions o entitats culturals, suposant un  increment del 8%, respecte al 2023, motivat especialment pel creixement dels grups d’agències de viatges i col·lectius de gent gran per compte propi,  provinents de Catalunya  i grups internacionals.

La procedència del visitant en grup és la següent: Reus (9%), Catalunya (27%),  resta de l’Estat (29%), internacional (35%).

Institut Pere Mata

12.049 persones han visitat el Pavelló dels Distingits el 2024, xifra que suposa un 9% d’increment respecte a l’any passat, una dada positiva que consolida l’Institut Pere Mata com l’altre gran espai de turisme cultural de la ciutat.

Per procedència, els visitants es classifiquen de la manera següent: Reus (8%), Catalunya (52%), resta de l’Estat (21%), internacional (19%).

Consultes a l’Oficina de Turisme

Del total de les consultes realitzades a l’Oficina de Turisme, el 70% han estat  presencials, el 20% telefòniques i el 10% telemàtiques.

D’aquestes, el 43% han estat de visitants internacionals, essent els més nombrosos els francesos (41% del total de les consultes), seguits dels visitants alemanys, anglesos i neerlandesos en aquest ordre, el 31% de les consultes han estat de  visitants de l’estat,  el restant 26% de reusencs i visitants catalans.

El principal motiu de consulta ha estat respecte de l’oferta en turisme cultural. La majoria de consultes han estat sobre les visites guiades i els itineraris per la ciutat de Reus i els seus voltants (36%), seguida de l’àmbit gastronòmic i del vermut (8%). El Gaudí Centre és, de llarg, l’espai que més consultes genera, seguit de l’Institut Pere Mata, la Ruta del Modernisme i la Casa Navàs, i per això respecte als espais patrimonials visitables.

Pel que fa a la tipologia del visitant majoritàriament, han estat, parelles (37%), famílies (32%), d’una edat mitjana de 45-64 anys (51%).

Per conèixer, gaudir i descobrir la ciutat Reus els visitants han cercat primordialment la informació, a la mateixa Oficina de Turisme (58%), a Internet (15%) i per consell de familiars i amics (11%). És destacable que un 5% són persones que tornen per gaudir de nou de la ciutat i del seu patrimoni històric i cultural i comercial.

Durant la consulta a l’Oficina de turisme, un 46% han aprofitat per reservar visites en els diversos llocs d’interès i comprar marxandatge de la botiga del Gaudí Centre (19%).

Des de l’Oficina de Turisme, s’observa que el visitant cada vegada té més coneixement dels recursos turístics de la ciutat, si bé valora molt positivament la informació de primera mà i personalitzada per acabar de conèixer i decidir les seves activitats a realitzar a la ciutat.

Des de l’agència es treballa també per tal  que els visitants puguin gaudir d’activitats en espais que siguin accessibles a tots els nivells, sensorials i cognitius, amb la voluntat de fomentar la inclusió social en totes les visites i activitats.

AGENDA

RELACIONATS