El Tramcamp ha esdevingut l’excusa perfecta per aprofitar a eliminar aquesta gran barrera arquitectònica que ha suposat la via del tren en molts municipis
L’antic traçat de la via serà utilitzat pel futur Tramcamp, però acompanyat d’una gran transformació en el seu entorn. Des de la Generalitat de Catalunya, asseguren ser conscients que el pas dels trens de Rodalies i mercaderies pel centre de nuclis urbans, com ha passat en el cas de Cambrils, Salou i Vila-seca, ha provocat una gran reticència per part de la ciutadania.
Un exemple d’actuació que es preveu fer és dotar de subvencions als municipis per a eliminar les barreres arquitectòniques i transformar l’entorn del futur Tramcamp. O també la negociació per la instal·lació de les catenàries. Unes converses que, des de la Generalitat s’ha fet sent conscients que aquesta antiga infraestructura és una “ferida” al territori.
En aquest sentit, l’Ajuntament de Cambrils ja ha anunciat que rebrà més de 5 milions d’euros per eliminar ponts, aplanar l’entorn de l’antic traçat de la via, o obrir places al voltant de les futures estacions.
Alhora, celebren que la Generalitat hagi acceptat la connexió amb tramvia fins a l’actual estació, un recorregut amb tres parades que des del consistori cambrilenc van reclamar perquè en un primer moment no estava inclòs en els plans de l’executiu català.
El viatge entre Cambrils i Vila-seca serà d’uns 20 minuts
14 parades, 14 quilòmetres. És el plantejament definitiu de la primera fase del projecte del Tramcamp. Els combois viatjaran des de Cambrils Centre fins a Vila-seca, aprofitant en la seva majoria l’antic traçat de la via del tren de rodalies.
En aquesta primera fase, es construirà entre l’estació de Cambrils Centre i fins a Vila-seca Universitat. Un traçat en el qual preveuen que, en hores punta, hi circulin combois cada 15 minuts. Un recorregut que, a més, tindrà una durada d’uns 20 minuts.
Després de finalitzar aquesta primera fase, faltarà continuar el traçat a Cambrils per a connectar el Tramcamp amb l’estació Cambrils Nord. El recorregut també continuarà fins a Vila-seca Rodalies per l’altra banda.
Aquesta primera fase compta amb un pressupost de 245 milions d’euros si tenim en compte l’adaptació dels entorns, amb un eix per a vianants i bicicletes, i actuacions d’integració urbana.
La fase dos del Tramcamp, en marxa
Mentre que aquesta primera fase ja està en marxa, la que pot quedar encallada és la segona, que permetria fer realitat el Tramcamp entre Reus i Tarragona. Fa unes setmanes, la portaveu del Govern català, Sílvia Paneque, explicava que en cas de no tenir pressupost d’aquest 2025, la segona fase del tramvia del Camp de Tarragona era un dels projectes que perillava. Un fet que s’està donant, ja que de moment aquest exercici està funcionant amb els comptes prorrogats de l’any 2023, ja que el 2024 tampoc es van poder aprovar.
Davant aquesta situació, el director general d’Infraestructures de Mobilitat de la Generalitat ha remarcat que ells continuen treballant en aquesta segona part del projecte i esperen tenir el projecte aprovat aquest mateix any 2025.