28 d'Octubre

Teatre: La Majordoma

del 30 d'Octubre fins el 1 de Novembre

Festival PintorRock

La URV analitza l’adaptació dels aeroports a les necessitats de les persones autistes

per: Clara Marquiegui

Un estudi elaborat conjuntament amb la UOC vol oferir recomanacions útils i aplicables dins del sector turístic actual

Vivim en una societat diversa i això implica que cal tenir en compte, per poc que es pugui, les necessitats de tots els grups i col·lectius que en formen part. En aquesta línia, la Universitat Rovira i Virgili treballa conjuntament amb la UOC per transformar el transport aeri en un sector veritablement inclusiu. Tot plegat, amb especialistes de l’àmbit de la geografia, l’arquitectura i de la psicologia.

Un estudi ha recollit les experiències de més de 300 persones autistes adultes i les seves famílies, per conèixer què experimenten al llarg d’un viatge en avió. Els resultats obtinguts fins ara mostren que les cues, les presses i els canvis d’última hora poden generar un nivell molt alt d’angoixa en aquestes persones. En aquesta línia, i a diferència de la població general, el nivell de tensió del col·lectiu es manté alt i estable durant tot el procés.

La investigadora Paula Morales Hidalgo exposa que, en la recerca, s’han identificat quatre perfils de persones autistes amb necessitats: els qui estan sota pressió durant tot el viatge, els qui senten major sobrecàrrega sensorial a l’aeroport, aquells que requereixen major necessitat d’informació i planificació i un quart grup més expert, però que encara té problemes en la interacció. A partir d’aquí, s’han establert un seguit de recomanacions a aplicar.

Recomanacions per incloure l’autisme

En primer lloc, es proposa la flexibilitat de les mesures d’accessibilitat, per poder adaptar, per exemple, l’embarcament a una persona amb autisme que necessita reduir el temps d’espera. Com a segona proposta, es demana ampliar la formació i la sensibilització del personal per atendre aquesta diferència i poder ajudar des de la comprensió i el respecte.

Millorar l’amabilitat en l’àmbit sensorial, rebaixant aspectes lumínics i sonors, és un altre factor clau. Com també és útil oferir informació clara i accessible durant tot el procés de viatge, amb dades sobre el vol, la porta d’embarcament i els serveis disponibles dins de l’aeroport.

Aena i aerolínies com Vueling han col·laborat en el projecte i ja han posat en marxa algunes de les recomanacions proposades.

RELACIONATS