L’escassa oferta a les zones rurals dificulta la lluita contra el despoblament i a l’accés als serveis bàsics
El Camp de Tarragona és un territori molt divers i ple de contrastos. Però aquesta riquesa posa en evidència desigualtats entre municipis.
Una de les més clares és la mobilitat. Mentre algunes zones avancen amb una àmplia xarxa de connexions, d’altres, com el Priorat, viuen condicionades per la manca d’infraestructures i serveis.
Actualment, la comarca disposa de servei de transport en autobús, que, en gran part, funciona a demanda, amb sol·licitud prèvia. En molts municipis, el transport escolar acaba sent una de les poques opcions per moure’s entre pobles, ja que permet que alguns usuaris no escolars aprofitin el trajecte.
A aquesta situació s’hi afegeix la línia ferroviària R15, que passa per les estacions de Capçanes i Marçà-Falset i arriba fins a Barcelona, fent parada també a Reus i Tarragona.
Unes infraestructures que, per la baixa freqüència i les recurrents incidències, no responen a les necessitats reals de la ciutadania. Aquest escenari fa que, en molts casos, els veïns vegin el transport en cotxe privat com a única alternativa viable. Una opció més cara i que accentua les desigualtats.
La lluita contra el despoblament, condicionada per l’estat del transport públic
“El servei de transport públic és del tot insuficient, sobretot tenint en compte la dificultat de les connexions entre municipis i les deficiències que presenta el transport amb tren”, manifesta el president del Consell Comarcal del Priorat, Sergi Méndez.
“Tot aquell que no té mitjans propis s’ha d’adaptar“, exposa l’alcalde de Falset, Carlos Brull. No obstant això, el batlle afegeix que “s’ha de ser realista, i no podem pretendre que cada 30 minuts hi hagi sortides d’autobús cap a tots els municipis del Priorat, perquè la majoria dels seients quedarien buits”.
Tot plegat, limita l’accés a serveis bàsics, com ara la sanitat o l’educació i frena la lluita contra el despoblament. En aquest sentit, Brull exposa que si hi hagués un transport públic amb unes freqüències de temps adequats, “hi hauria molta més seguretat a l’hora d’establir-se als municipis de la comarca“. “La mobilitat és un problema endèmic no només al Priorat, sinó a moltes comarques del món rural”, sentencia el batlle.
Confiança plena en l’Estatut de Municipis Rurals
“Unes bones connexions en autobús i en tren augmentarien les possibilitats d’arrelar-se al nostre territori augmenta i, en definitiva, de ser una opció de vida real“, apunta el president.
Des del Departament de Territori s’estudia la viabilitat d’ampliar els serveis a demanda. Mentrestant, els municipis confien que el desplegament de l’Estatut de Municipis Rurals permeti millorar la connectivitat i garantir un transport digne per als habitants.