Es preveu que el tràfic agroalimentari al Port de Tarragona creixi en 1,6 milions de tones més, com a mínim, gràcies a aquestes inversions

L’Autoritat Portuària de Tarragona està tramitant sis expedients de concessió en diversos espais als molls d’Aragó, Castella i Navarra per a la construcció de sis nous magatzems de productes agroalimentaris a lloure i l’adaptació i actualització de dos magatzems més, que suposaran una inversió privada de 38.493.437,7 euros. En quatre d’aquests sis expedients hi ha concorregut més d’un interessat en el tràmit de competència de projectes.
Actualment, es troben en informació pública els quatre projectes seleccionats en l’acord del Consell d’Administració del 2 d’abril, a raó del major interès portuari.
En total, les noves concessions sumaran 57.140,52 metres quadrats que es destinaran a la logística de cereals. El conjunt d’aquests nous espais permetrà sumar, un cop estiguin en actiu, un tràfic mínim d’1.613.300 tones de sòlids a lloure, cosa que consolidarà el Port de Tarragona com a port líder en agroalimentaris del conjunt de la Mediterrània i com a principal porta d’entrada del cereal a la península.
Modernització del servei
La clau d’aquest conjunt d’inversions privades que ha aconseguit el Port de Tarragona no és només l’increment dels espais per a l’emmagatzematge de cereals i altres productes agroalimentaris, sinó la modernització que aquests aportaran a tota la cadena logística. En aquest sentit, cal destacar que els sis nous magatzems que s’aixecaran estaran mecanitzats, cosa que permetrà l’optimització de tot el procés. Així mateix, tots sis comptaran amb instal·lacions fotovoltaiques a les seves cobertes, fet que suposarà un avenç important en matèria de descarbonització i autosuficiència energètica per al conjunt del recinte portuari.
A tot això, cal sumar-hi que diversos magatzems prioritzaran el lliurament i expedició de les mercaderies per via fèrria. Aquesta aposta, totalment alineada amb l’estratègia del Port de Tarragona per a impulsar el tren com a mitjà de transport per a la logística de cereals, comportarà també una disminució de les emissions de CO₂, ja que es reduirà el nombre de camions que carregaran aquests productes als molls.
Optimitzar i descarbonitzar la desestiba
Paral·lelament als processos d’atorgament de concessions, l’Autoritat Portuària de Tarragona té en marxa dos concursos públics per a la construcció i explotació del servei portuari de transport horitzontal de sòlids a lloure, mitjançant sistemes de cintes transportadores. El guanyador d’un dels concursos operarà al moll d’Aragó, mentre que el guanyador de l’altre concurs ho farà al moll de Castella-Sud. La construcció d’ambdós sistemes suposarà una inversió mínima de 12 milions d’euros.
El principal objectiu que persegueix la instal·lació d’aquests sistemes és optimitzar l’operativa de transport de mercaderies entre els vaixells i els magatzems. El fet de disposar de la xarxa de cintes transportadores agilitza el procés, ja que aquests sistemes presenten velocitats de transport mínimes de 1.000 tones per hora, uns valors molt per sobre dels rendiments que s’assoleixen mitjançant el camió en condicions normals.
A més, en reduir la presència de camions als molls, es minimitzen els riscos associats a la seva circulació, cosa que augmenta la seguretat en el conjunt d’operacions que es duen a terme en aquestes ubicacions. A tot això, cal sumar-hi un doble benefici ambiental. D’una banda, el fet de substituir camions per cintes transportadores suposa una important reducció d’emissions de CO₂ i altres gasos d’efecte hivernacle derivades del moviment dels camions que actualment transporten la mercaderia de vaixell a magatzem. De l’altra, s’elimina notòriament la presència de partícules ambientals alliberades a causa del moviment del gra, ja que les cintes transportadores han d’estar cobertes per a evitar-ho.