Durant dos mesos, els conductors afectats per la Zona de Baixes Emissions de Reus rebran cartes informatives sense sanció
Aquest dimecres ha començat el compte enrere per a la posada en marxa de la Zona de Baixes Emissions de Reus. Des d’avui i fins al 30 de novembre s’avisarà per carta a aquells conductors que, a partir de l’1 de desembre, poden rebre sancions. Durant aquests dos mesos no hi haurà cap restricció de circulació ni es posarà cap multa.
Aquesta fase afectarà només els vehicles més contaminants i si són de persones de fora de Reus. Així ho subratlla la regidora responsable de mobilitat de l’Ajuntament de Reus, Dolors Vázquez. “És molt important deixar-ho clar, que parlem dels cotxes sense distintiu ambiental de conductors que no estiguni empadronats a Reus i no hi paguin l’impost de circulació”.
La Zona de Baixes Emissions de Reus començarà afectant els no residents
Aclareix que “els que estiguin empadronats a Reus però no hi paguin l’impost també rebran la carta, i a la inversa”. En el cas de Reus, els vehicles que tenen etiqueta ambiental no cal que portin el distintiu enganxat al parabrisa. La lectura de les matrícules ja associa cada cotxe amb la que li correspon.
Vázquez recorda que “aquesta etiqueta ambietal no la donem nosaltres com a Ajutnament, sinó que ens ve donada per la Direcció General de Trànsit”. “Ni molt menys és necessari ni obligatori tenir-la al vehicle”, reafirma. La carta informativa que rebran els conductors explicarà les excepcions i autoritzacions de la normativa reusenca i com tramitar-les.
Aquestes cartes sí que passaran a ser sancions a partir de l’1 de desembre d’enguany per als conductors de fora de Reus amb vehicles als quals no els correspongui cap etiqueta. Per als reusencs, aquestes restriccions han d’entrar en vigor el 31 de desembre del 2027 segons la previsió actual. Serà llavors quan la Zona de Baixes Emissions afectarà tots els vehicles amb etiqueta B o sense etiqueta, siguin de reusencs o de conductors de fora de la ciutat.
Les excepcions i autoritzacions, vigents l’1 de desembre
La normativa de la Zona de Baixes Emissions de Reus inclou un ampli ventall d’excepcions. La principal és fer ús d’un pàrquing municipal, privat o privat d’ús públic, com el del Pallol, el Simonet, la plaça del Prim, el Bingo o els supermercats que quedin dins de la zona afectada. En aquests casos, el programa informàtic identificarà que la matrícula contaminant que ha registrat a l’entrada queda exempta de sanció perquè ha fet servir un aparcament.
Aquest sistema ha d’entrar en funcionament el pròxim 1 de desembre i, per tant, es treballa per tenir convenis signats amb les parts privades. L’Ajuntament també té previst obrir un registre perquè tothom que tingui plaça de pàrquing privada a Reus, estigui empadronat a la ciutat o no, pugui registrar-hi el seu vehicle. Vázquez assegura que “ja es treballa en la signatura d’algun conveni, i algun ja s’ha signat”.

En la mateixa línia, “els registres també estan pràcticament acabats i alguns ja s’han enllestit”. Més enllà d’aquestes, la normativa preveu un llistat d’autoritzacions especials, algunes de permanents i d’altres de puntuals. Per exemple, el transport de persones amb mobilitat reduïda, les famílies amb rendes baixes o els vehicles imprescindibles per a la feina de persones pròximes a la jubilació.
Tot un seguit de casos que permetran circular per una Zona de Baixes Emissions que funcionarà exclusivament de dilluns a divendres laborables entre les 7 del matí i les 7 de la tarda. Serà en aquest horari quan, incomplir-ne les restriccions podrà suposar una multa de 200 €, que s’incrementarà en cas de reincidència.
L’oposició a la Zona de Baixes Emissions de Reus no n’atura el desplegament
La posada en marxa de la Zona de Baixes Emissions de Reus, com la de la resta de municipis que l’han hagut d’aplicar, no genera consens. A escala estatal, partits, sindicats i organitzacions d’extrema dreta vehiculen recursos judicials i mobilitzacions de protesta des de fa setmanes i mesos. A casa nostra, aquest mateix cap de setmana s’ha fet una marxa lenta de cotxes entre Reus i Tarragona convocada per Vox.
A la capital del Baix Camp en concret, s’hi suma un contenciós administratiu presentat pel Tomb de Reus. L’entitat considera que la normativa s’ha redactat i es vol aplicar sense consultar-ho amb la ciutadania.
El govern local els ha recordat repetidament que fa molts mesos que es fan sessions informatives i consultives a les quals ha participat qui ha volgut, a títol personal o com a col·lectiu. Si bé en algunes ciutats aquesta oposició jurídica ha tingut èxit, algunes fonts apunten que ha sigut per qüestions de forma. Un escenari que, a Reus, a priori es descarta.