El projecte contempla la construcció d’una gran avinguda de gairebé 2 quilòmetres de llarg de l’espai ocupat per l’antiga via fèrria
Durant la sessió plenària ordinària celebrada aquest dimecres al migdia, l’Ajuntament de Salou ha aprovat – entre altres assumptes – el Conveni de col·laboració entre la Generalitat de Catalunya i el consistori. Aquest acord estableix les condicions per a la implantació del tramvia al nucli urbà i el finançament de les obres d’urbanització de l’Eix Cívic, amb una inversió de 15 milions d’euros per part de la Conselleria de Territori, Habitatge i Transició Ecològica.
El conveni ha comptat amb els vots favorables de SUMEM PER SALOU-PSC, ERC-AM, ARA PL i també dels grups de l’oposició VOX i USAP. El PP s’ha abstingut.
Un projecte de transformació urbana i mobilitat sostenible
El projecte preveu la construcció d’una gran avinguda de gairebé 2 km al llarg de l’espai ocupat per l’antiga via fèrria, un cop desmantellades les vies del tren. Aquesta avinguda prioritzarà els vianants, amb àmplies zones verdes, connexions transversals i espais per a la circulació de transports sostenibles com el tren-tram i la bicicleta.
Segons el conveni, el tramvia comptarà amb quatre baixadors al llarg de 750 metres i circularà sense catenàries ni vorades a la zona central, que serà pacificada per facilitar el pas lliure de vianants. Als passos per a vehicles, el trànsit es regularà mitjançant sistemes semafòrics. Es preveu que tant el sistema tramviari com les actuacions d’urbanització estiguin finalitzats a finals del 2027.
El projecte urbanístic integra elements històrics de la zona, com la Torre Vella, l’Estació del Carrilet i l’Església de Santa Maria, per crear un conjunt monumental que connecti la història i la modernitat.
Acord desbloquejat
Aquest acord de finançament es va desbloquejar en una reunió entre l’alcalde Pere Granados i la conselleria de Territori, Sílvia Paneque, celebrada el passat 12 de novembre a Salou. La trobada també va comptar amb la presència del secretari d’Infraestructures i Mobilitat i va servir per coordinar les actuacions del projecte.
L’alcalde Pere Granados ha expressat la seva satisfacció per l’aprovació del conveni, destacant que “d’aquesta manera, la Generalitat dona compliment a un dels compromisos derivats del Decret del CRT de l’any 1989 i del Conveni signat el 2013, que preveien finançar les obres d’urbanització de l’espai resultant del desmantellament del corredor ferroviari a l’altura de Salou”.
Granados ha afirmat que aquest projecte “impulsa la transformació i ordenació del paisatge urbà de Salou, articulant una nova mobilitat sostenible i inclusiva que recupera espais per a les persones”.
Característiques de l’Eix Cívic
L’Eix Cívic es concep com un espai urbà sostenible, inclusiu i social que dinamitzarà l’economia i fomentarà la convivència. El projecte i la implantació del tramvia marcaran, sens dubte, un abans i un després en la configuració urbana de Salou. A més de millorar la mobilitat i fomentar la cohesió social, el projecte crearà una nova centralitat de referència que dinamitzarà l’activitat econòmica i el turisme al municipi.