Més de 6.000 persones van participar el 2024 en les activitats culturals i pedagògiques d’Aigües de Reus

per: Redacció

Un total de 6.244 persones van participar el 2024 en alguna de les activitats que Aigües de Reus ofereix en el seu programa cultural i pedagògic i que, a mitjans d’any, van ser revisades i actualitzades amb l’objectiu de fer-les més atractives. Un paquet d’activitats que és obert a tota la població, però que, majoritàriament, atreu alumnat dels centres d’ensenyament de primària i secundària de Reus i la comarca del Baix Camp. La xifra de 2024 representa un rècord absolut pel que fa a afluència.

El programa cultural i pedagògic d’Aigües de Reus es concreta en tres blocs. D’una banda, la visita a les instal·lacions de l’empresa municipal, que permet conèixer el funcionament de l’Estació de Tractament d’Aigua Potable (ETAP), l’Estació Depuradora d’Aigües Residuals (EDAR) i l’Espai Aigua. D’una altra, tot un seguit de tallers per als estudiants que tenen lloc als respectius centres d’ensenyament. Finalment, hi ha les activitats batejades com “Un passeig viu”, que discorren a l’espai de la Boca de la Mina i que tenen l’aigua com a element essencial de la vida en un sentit ampli.

L’estadística de tot el 2024 indica que 1.007 alumnes van assistir als tallers educatius, mentre que 2.245 persones van visitar les instal·lacions i 2.980 van participar en alguna de les activitats de la Boca de la mina. Es tracta de la xifra més elevada des que es fan activitats, tenint en compte que al llarg de tot l’any 2023 (de gener a desembre) els participants van ser 4.752, la qual cosa ja va representar un rècord absolut.

Poc abans de l’estiu, Aigües de Reus va adjudicar un nou contracte per a la gestió i monitoratge de les activitats de caràcter pedagògic, concebut de manera que permeti una dinamització i actualització permanent de les activitats, en funció de quina sigui la demanda de cadascuna, l’interès que generin, el context social, les tendències o l’evolució dels espais.

Consegüentment, aquest nou curs ja s’han introduït algunes novetats, alhora que s’han editat uns catàlegs amb totes les activitats organitzades, s’han implementat un seguit de recursos tecnològics per al seguiment i avaluació dels projectes, i també es treballa per millorar-ne la reserva via la pàgina web de l’empresa municipal d’aigua. En paral·lel, actualment es dissenyen noves propostes per omplir buits en la programació, com ara la incorporació d’una activitat d’educació infantil, tenint en compte que existeix demanda al respecte.

No només estudiants

Tot i que la majoria de participants són estudiants de primària, secundària i batxillerat, també sol·liciten la visita de les instal·lacions diversos centres universitaris, centres cívics i Centres d’Assistència Primària (CAP) de la ciutat. Totes les activitats proposades des d’Aigües de Reus tenen un vessant més general i una altra de més local. Així, es divulga el valor de l’aigua i es consciencia els alumnes de la importància d’utilitzar aquest recurs escàs, però alhora se’ls explica com es gestiona l’aigua a la ciutat i quines són les seves infraestructures més importants.

La promoció de la cultura de l’aigua entre els ciutadans és una de les línies estratègiques d’Aigües de Reus, amb la qual cosa oferim activitats que ajuden a entendre com funciona un servei tan essencial i que alhora contribueixen a reflexionar sobre els usos de l’aigua, els seus valors, la seva gestió i la importància de l’estalvi d’aquest recurs”, afirma el regidor responsable del servei, Daniel Rubio.

Visites a les instal·lacions

EDAR i ETAP son les instal·lacions que poden visitar-se i que generen un interès més gran. Pel que fa a la visita a la potabilitzadora d’aigua, té una durada aproximada de dues hores i trenta minuts i s’adreça, principalment, a estudiants de Cicle superior de Primària, ESO i BAT. L’activitat vol donar a conèixer el funcionament dels sistemes de potabilització de l’aigua que arriba a la ciutat, així com la seva procedència, captació, emmagatzematge i consum per part dels reusencs i reusenques. Durant la visita es fan una sèrie d’experimentacions pràctiques que ajuden a conèixer el procés de potabilització de l’aigua.

Pel que fa a la visita a l’EDAR, està pensada per als alumnes de Cicle superior de Primària, ESO i BAT i allò que planteja és la descoberta de la instal·lació que s’encarrega dels diversos processos de depuració de l’aigua, abans de ser retornada al medi en unes condicions adequades. La durada de l’activitat és d’una hora i trenta minuts, aproximadament.

Les visites a les instal·lacions també tenen l’Espai Aigua, que convida a reflexionar sobre els usos de l’aigua, conèixer la complexitat de les infraestructures que garanteixen la seva disponibilitat, els detalls de la seva gestió i, curiositats i gestes que s’han produït al llarg de la història per tal de respondre a aquestes qüestions. Una visita que actualment s’està repensant i, en aquest sentit, es troba ara mateix en obres de cara a obrir completament actualitzada a principi del curs vinent.

Tallers als centres educatius

Respecte als tallers que es desenvolupen a les aules, són un total de tres. Hi ha, d’una banda, “Els carrers de l’aigua”, un taller itinerant adreçat a nens i nenes d’Infantil i Primària, que els porta a descobrir el sistema de transport i gestió de l’aigua de la ciutat, amb l’objectiu que reflexionin, mentre juguen, sobre la importància de la cura de l’aigua. D’una altra, s’ofereix als centres una sessió de conta-contes que du per títol “La revolució de les aixetes”, i que vol ser un toc d’atenció i de conscienciació sobre la necessitat de l’estalvi d’aigua. En tercer lloc, es proposa als centres educatius una activitat que permet conèixer quin és el cicle urbà de l’aigua, tot prenent consciència de la cura i l’ús sostenible dels béns comuns.

Un passeig viu

Pel que fa al programa cultural que Aigües de Reus fa possible a la Boca de la Mina (“Un passeig viu”), sis són els noms de les activitats proposades: “Un passeig amb història!”, “Els jocs dels nostres besavis”, “Fem salut amb el Doctor Frias”, “Pau Casals, l’amic dels ocells”, “Un passeig amb atenció plena: Respirem!” i la ruta teatralitzada “La venedora d’anissos”.

Tot un seguit de propostes que, des d’una perspectiva àmplia, sempre tenen presents els usos de l’aigua com un element bàsic de la vida i la salut, però també com un element inspirador del lleure, l’art i el benestar col·lectiu.

Les activitats que integren “Un passeig viu” s’adrecen a alumnes de diferents edats. Mentre que n’hi ha pensades per a educació primària, n’hi ha de dissenyades específicament per secundària, batxillerat, cicles de graus formatius i també per al públic general. La seva durada oscil·la entre una i dues hores, segons els casos.

AGENDA

RELACIONATS