del 4 de Novembre fins el 7 de Novembre

XX Festival Internacional de cinema de Reus | Memorimage

del 7 de Novembre fins el 9 de Novembre

Fira del vi de Salou

El Consell Municipal del Comerç de Reus, següent pas de la Taula de Comerç

per: Jordi Olària Gras

L’Ajuntament planteja convertir l’actual fòrum de col·laboració publicoprivada en un Consell Municipal del Comerç amb capacitat executiva i de referència a escala catalana

Un nou Consell Municipal del Comerç de Reus podria prendre el relleu a l’actual Taula de Comerç. Un canvi que no seria només de nom, sinó que implicaria que l’actual ens fes un pas endavant per convertir-se en un agent amb capacitat executiva. L’objectiu de l’Ajuntament és que aquest punt de trobada es converteixi en un òrgan participatiu previst al reglament municipal de participació ciutadana.

A hores d’ara l’interlocutor per part del consistori a la Taula de Comerç és l’Agència Reus Promoció, un organisme autònom de l’Ajuntament de Reus presidit per la regidora de Projecció de Ciutat, Noemí Llauradó. La Taula es veu com un punt de trobada que serveix per plantejar, per exemple, campanyes comercials i turístiques com la de Nadal.

L’objectiu, segons ho planteja el govern, és que la part pública es dediqui, molt especialment, a portar visitants a la ciutat. Així queda en mans de la part privada que aquests turistes facin despesa a les botigues, restaurants i establiments de Reus. Una manera de fer que no canviaria amb l’hipotètic Consell Municipal del Comerç, sinó que prendria més força.

Consell Municipal del Comerç de Reus
Reus vol ser un pla pilot a escala catalana per a la dinamització del comerç

Reus vol crear un Consell Municipal del Comerç

Aquest nou organisme hauria de permetre dissenyar i implantar polítiques públiques i privades per a la promoció d’un sector que, ara mateix, té en la Taula de Comerç el seu principal fòrum de relació amb l’Ajuntament. Noemí Llauradó, explica que ara “és un fòrum informal que volem que faci un pas endavant, que seria convertir aquesta Taula en un Consell Municipal del Comerç, la Restauració i els Serveis“.

Això serviria per “donar-li més envergadura, que fos més rellevant, que les seves decisions tinguessin més impacte en el dia a dia”. Apunta, de fet, que amb aquest Consell Municipal del Comerç de Reus “ja no parlem d’una col·laboració publicoprivada si no publico comunitària per afavorir el comerç de la nostra ciutat”. És una iniciativa emmarcada en la complicada situació que viu el sector, amb amenaces com el comerç digital, el preu dels locals o el cost de la quota d’autònoms.

La col·laboració publicoprivada de Reus vol ser referent per a tota Catalunya

Una situació generalitzada arreu del país i en la qual el consistori reusenc veu l’oportunitat d’esdevenir un referent per a tot Catalunya. Llauradó planteja que “la col·laboració entre l’Ajuntament, les entitats de botiguers i botigueres i els mateixos botiguers i botigueres es veu a pocs llocs” arreu del país. Tot i això, és un model que a Reus sempre s’ha valorat molt positivament tant des del consistori com des del sector.

És per això, tal com ho planteja Llauradó, “potser estaria bé tenir una conversa amb la Generalitat i que Reus fos un pla pilot de com reactivem el comerç i com plantegem que ha de ser el comerç els pròxims anys, perquè evidentment ja no és el mateix que fa deu o vint anys”. Una proposta que no té per què anar condicionada a la creació del Consell Municipal del Comerç de Reus.

Durant la campanya electoral del 2023, la mateixa Noemí Llauradó va plantejar la creació d’una regidoria de Comerç. De fet, a les llistes d’Esquerra Republicana hi anava l’expresidenta d’Unió de Botiguers de Reus, Meritxell Barberà, a qui el partit proposava per encarregar-se d’aquesta hipotètica regidoria. Una àrea municipal que el pacte de govern no ha contemplat, però que guanyaria pes respecte a la situació actual si la Taula de Comerç s’acaba convertint en aquest Consell Municipal del Comerç de Reus.

RELACIONATS