L’Ajuntament de Reus vol adjudicar la primera fase a principis d’any amb un pressupost de 4,4 milions d’euros

Les obres de l’anomenat eix Astorga de Reus han de començar durant el 2026. Aquest dimecres se n’ha presentat el projecte, que ha de quedar adjudicat a principis de l’any vinent. Es dividirà en dues fases generals, la primera de les quals és la que ha de començar-se a transformar abans del 2027.
És el tram del carrer que va de l’avinguda de Sant Bernat Calvó, a tocar de la plaça d’Europa, fins a l’avinguda del Mediterrani, a la part nord del barri Juroca. Quan s’hagi adjudicat el projecte se sabrà quan començaran les obres. També es preveu que sigui llavors quan hi hagi un calendari d’execució concret.
També serà llavors quan es plantejarà de quina manera es fan les obres. És a dir, l’adjudicació del projecte ha de servir per concretar quin impacte tindran les obres en la mobilitat de la zona. Uns detalls que permetran plantejar quina planificació es fa de la seva execució dins d’aquesta primera fase de la transformació urbanística.
La primera fase de l’eix Astorga té 4,4 milions d’euros de pressupost
Aquesta primera fase de l’eix Astorga té un pressupost de 4,4 milions d’euros. S’ha dividit en dos trams que es volen executar en paral·lel, tot i que podrien no fer-se de manera totalment simultània. El primer, entre l’avinguda de Sant Bernat Calvó i l’altura de l’escola Puigcerver, tindrà un pressupost d’1,8 milions d’euros.
El segon farà arribar la reforma fins a l’avinguda del Mediterrani i tindrà un pressupost de 2,6 milions d’euros. La segona fase, encara sense projecte, calendari ni pressupost, allargarà aquest eix Astorga fins al barri Montserrat.
D’aquest pressupost global, 1,5 milions d’euros els aporten conjuntament la Generalitat i la Diputació de Tarragona a través de diversos ajuts. L’Ajuntament preveu destinar-hi una part important de fons propis i no descarta que el Pla de Barris de la Generalitat també acabi afegint inversió al pressupost de l’eix Astorga.
L’eix Astorga planteja un carril bici entre els dos sentits de circulació
El carrer Astorga mantindrà els dos carrils de circulació, però perdrà les places d’aparcament que té ara. Per cobrir-ho, l’Ajuntament ha “localitzat” un espai que no s’ha concretat per convertir-lo en aparcament dissuasiu que doni servei al veïnat de l’eix Astorga. Segons ha plantejat el govern, s’estaria estudiant com fer-ho efectiu.
Les obres han de permetre ampliar les voreres dels trams on són més estretes per garantir que, al llarg de tot el recorregut, tenen una amplada mínima d’1,8 metres. El canvi principal pel que fa a la mobilitat el marcarà el carril bici. El projecte de l’eix Astorga planteja els dos carrils de circulació separats per un carril bici central.
També s’hi projecten elements físics i jardineres que protegeixin els ciclistes. Un enfocament que no existeix fins ara a la ciutat i que ha de garantir, segons ha afirmat el govern, que el carril bici de l’eix Astorga no tingui inici i final, sinó que quedi immers en la xarxa urbana.
S’actuarà en alguns carrers adjacents a l’eix Astorga
El carrer de l’Escultor Sunyol i el de la Papallona també es veuran afectats per la reforma urbanística. Estan situats davant del CAP Marià Fortuny i passaran a tenir un sol nivell. L’objectiu és crear una nova plaça com a zona d’estada davant del centre sanitari.
Una filosofia que també s’ha de seguir, segons ha explicat el govern, davant de les escoles Puigcerver i Marià Fortuny. De fet, les zones d’estada, la il·luminació i l’arbrat han d’augmentar en nombre amb la reforma de l’eix Astorga. El regidor de Via Pública de l’Ajuntament de Reus, Daniel Marcos, ha assegurat que “volem que els vianants, quan passegin per aquest eix, notin l’increment de la vegetació”.
Una sensació que es vol aconseguir amb l’ampliació de la vegetació i la seva “integració amb l’arbrat existent i la creació de nous espais verds i noves places”. L’alcaldessa de Reus, Sandra Guaita, ha insistit que l’eix Astorga és “una gran inversió que és de rebut”.
Ha repetit el concepte de “deute històric” que la ciutat té amb la zona sud de la ciutat en general. La filosofia, segons ha deixat clar, és “que puguis començar al barri Montserrat caminant i acabis a l’estació de trens del passeig de Mata a través d’un espai que sigui caminable, tranquil i que es pugui gaudir”.