Creixen les pernoctacions entre el gener i el maig, i al setembre. En canvi, el novembre s’ha vist afectat pel temporal de la DANA.
Amb l’any 2024 completament tancat, la Federació Empresarial d’Hostaleria i Turisme de la Demarcació de Tarragona (FEHT) ha fet balanç de les xifres turístiques dels darrers 12 mesos.
El 2024 en xifres turístiques
A la Costa Daurada, les pernoctacions totals han estat vora els 19,9 milions. Això representa un 5,45 % més que el 2023. L’estada mitjana es queda en les 3,7 nits i el mercat nacional supera ja per molt poc l’estranger.
Pel que fa a aquest públic internacional, els que més ens visiten són França, Regne Unit i Irlanda. A banda, cal destacar que enguany s’ha començat a recuperar el públic rus, que havia arribat a ser el tercer mercat estranger el 2019, i que el passat 2024 va generar més de 63.000 pernoctacions.
Si ens fixem en el creixement per mesos, que demostra aquesta desestacionalització, cal destacar que, respecte al 2023, les pernoctacions al gener han crescut un 13,75%, al febrer més d’un 30%, al març i abril més d’un 10%, amb la Setmana Santa, i al maig un 9,55%. Al setembre, també destaca un increment d’un 8,04% i al novembre una baixada d’un 1,59% pel temporal DANA.
La presidenta, Berta Cabré, celebra els increments i assegura que la realitat, cada cop més, s’apropa a “aquell ideal d’una demarcació que pugui tenir activitat 12 mesos a l’any, amb un 80% d’ocupació”. De fet, l’objectiu és créixer en aquests mesos, de l’anomenada temporada baixa, on encara tenen capacitat d’allotjament i de rebre visitants.
Millores en infraestructures i laborals
El sector també treu pit dels vora 800 milions d’euros que s’han invertit, en la millora dels establiments, durant els últims 10 anys. Un esforç que, diuen, també es tradueix en una millora de les condicions laborals als allotjaments i serveis complementaris. Cabré ha exposat que “un 90% de les plantilles actuals són de caràcter fix”.
Més esforços per a la desestacionalització
De cara al futur, i per a ampliar el nombre de pernoctacions fora de l’estiu, l’atenció se centra a millorar les connexions de l’aeroport de Reus, per a reforçar el mercat britànic i irlandès, i en incrementar el públic centreeuropeu. A banda, continuaran impulsant el turisme esportiu i ja treballen amb el mercat asiàtic, per establir noves sinergies.
Sí a Hard Rock, però no a l’increment fiscal
Finalment, i pel que fa a Hard Rock, han demanat que “es respecti la voluntat del teixit turístic de la Catalunya Sud”, a l’hora de permetre que aquest es faci realitat. Pel que fa a la possibilitat d’incrementar l’impost sobre les estades en establiments turístics, que es va posar sobre la taula fa uns mesos, s’hi mostren en contra i reclamen un model fiscal just.