L’Ajuntament de Reus preveu tenir llesta la Zona de Baixes Emissions el gener del 2025

per: Jordi Olària Gras, Marc Càmara

Es planteja que afecti tota la corona d’avingudes de la ciutat i els pròxims mesos se n’ha de redactar la normativa

La Zona de Baixes Emissions de Reus podrà entrar en funcionament l’1 de gener del 2025 si es compleix el calendari previst per l’Ajuntament. Aquest mes d’abril s’ha constituït la taula política, que farà la primera sessió de treball aquest mes de maig. És un dels mecanismes a través dels quals es redactarà l’ordenança que regularà aquesta ZBE.

Durant els pròxims mesos es treballarà des d’un punt de vista polític i tècnic, però també a través de la participació ciutadana. Tot plegat ha de servir per plantejar quina àrea abraçarà aquesta ZBE i quines restriccions, regulacions i excepcions s’hi aplicaran en relació amb les etiquetes mediambientals que s’atribueixen a cada vehicle.

A més, en consonància amb l’Ajuntament de Tarragona i altres agents de la regió. L’objectiu, en aquest sentit, és que les ZBE de totes dues ciutats siguin el més similar possible, tenint en compte el pes de la mobilitat interurbana. Per exemple, si la regulació s’acaba aplicant amb restriccions horàries, es buscarà que siguin les mateixes.

Es planteja implantar la ZBE a la corona d’avingudes

De la mateixa manera que la regulació en si, el procés de redacció també ha de servir per definir l’àrea en la qual s’implantarà la ZBE. Els darrers anys s’havien previst diferents plantejaments, com establir una primera fase més restrictiva al tomb de ravals i una segona, amb funcionament més lax, a la corona de les rieres i els passejos.

Ara mateix, sobre la taula hi ha una proposta diferent, i és la d’aplicar una sola ZBE a la tercera corona urbana, la que delimiten les avingudes dels Països Catalans, del Comerç, de l’Onze de Setembre, de Marià Fortuny, del President Macià i de Sant Bernat Calvó. No és una proposta definitiva, sinó que és la idea a partir del qual es treballarà a la comissió política i tècnica i als processos de participació ciutadana.

La planificació inicial i provisional de l’àrea on s’implantarà la ZBE de Reus | Canal Reus

Si es manté, cobrirà 2,68 quilòmetres quadrats de zona urbana on viu dues terceres parts de la població de la ciutat. En aquesta àrea s’instal·laran càmeres lectores de matrícula i de visualització dels accessos a la ciutat, així com de seguiment de l’estat del trànsit. El projecte també inclou sensors de la qualitat de l’aire. Com que es tracta d’instal·lacions finançades amb fons europeus, en aquest cas el calendari sí que ve marcar per Europa.

El desembre, data per a l’aprovació de la Zona de Baixes Emissions

Una vegada constituïda la comissió tècnica i política, i en paral·lel a la feina que faci, els pròxims mesos s’han de dur a terme diferents processos de participació ciutadana. Es preveu que el mes de juliol acabin les obres del sistema de mesurament i control del projecte tècnic. Entre setembre i octubre es vol aprovar inicialment l’ordenança perquè surti a exposició pública i s’obri el període d’al·legacions.

El mes de novembre és la data prevista perquè acabin les obres d’implantació tecnològica, i serà al ple del mes de desembre quan s’aprovi definitivament, segons el calendari plantejat, l’ordenança municipal. Aquest document, que és el que ha de regular la ZBE, podria acabar patint canvis.

Ara mateix es treballa amb les premisses establertes per la Unió Europea i l’Estat espanyol. Falta, però, el decret català al respecte. Aquest tràmit es va aturar per l’allau d’al·legacions que va rebre per part dels municipis, i la convocatòria anticipada d’eleccions no ha ajudat a agilitzar-ne la tramitació.

La ZBE es veu com una mesura més per potenciar la mobilitat sostenible | Canal Reus

Una mesura de mobilitat sostenible més

Des del govern de Reus es veu la Zona de Baixes Emissions com una eina més per treballar cap a una mobilitat més sostenible. Ha d’anar acompanyada de l’habilitació de nous aparcaments dissuasius, de mesures de pacificació i vianalització —com la del raval de Santa Anna—, de desplegaments progressius de la Ganxeta i de carrils bici i de l’ampliació del bus a demanda entre altres.

Fora de l’àmbit estrictament municipal, també es compta dins d’aquesta línia de treball l’arribada del tramvia del Camp de Tarragona i la construcció de les estacions Intermodal i de Bellissens. De totes aquestes mesures, les que depenen exclusivament de l’Ajuntament de Reus sumen un pressupost de 6.572.338,93 euros.

Una sèrie d’actuacions que han rebut una subvenció de fons europeus Next Generation de 4,7 milions d’euros. És precisament per això que, les que s’han beneficiat d’aquests ajuts, han de quedar enllestides, a tot estirar, el 31 de desembre del 2024.

AGENDA

15 de Setembre

RELACIONATS